De Facelift SEAT Leon 5F vanaf 2017 hebben doorgaans allemaal volledig LED achterlichten. Bij de pre-facelift is het knipperlicht en het mistachterlicht nog halogeen. Bij de SEAT Leon 5F Facelift LED zijn deze beiden LED. De achterlichtenlichten zijn pasklaar. Je zult 2 kabels moeten solderen tussen de SEAT Leon 5F Facelift LED units, of een aftakklem moeten bevestigen aan beide kanten van de sockets. De kabels loods je vervolgens door de rubberen waterdichte kabelgoten tussen de kofferbak(klep) en dak. Vanuit daar geleid je de kabels naar beide LED-units in de kofferbakklep en sluit je deze aan in de 4-pin socket waar origineel 3 kabels in zitten.
Noot: voor de ST heb je andere LED-units nodig. Bovendien is de bevestiging van de kofferbakbekleding anders. De bekabeling is hetzelfde.
Tijdsduur: +/- 4 uur
Kosten: +/- €550,00
Moeilijkheidsgraad: 6/10
Door: Bas Hoogers
Benodigdheden:
- Seat Leon 5F Facelift LED units (links + rechts) – niet voor ST!
- 5F0945307N
- 5F0945308N
- 5F0945207F
- 5F0945208F
- 2×5 meter 100% koper signaalkabel/elektrodraad (0,5-1 qmm)
- 1x rol isolatietape
- 1x rol stoftape (15-25mm)
- 4x kabelschoen (2 reserve) (OEM: 000979131E)
- 1x Trekveer 3-5 meter (zo dun mogelijk!)
- Soldeerbout óf aftakklem rood (0,5-1mm)
- Plastic prytools (rode zijn sterker)
- Optioneel: krimpkousjes
- Combinatietang
- Dop verlengstuk 1/2″ (12.5mm) + 1/2″ ratel, Torx25 schroevendraaier, M8 dop
Voordat we beginnen, is het goed om te vermelden dat er 2 mogelijkheden zijn voor het aftappen van stroom en er ook 2 mogelijkheden zijn voor het doortrekken van de kabels. Stroom: solderen of d.m.v. een aftakklem. Doortrekken kabels: gedeeltelijk verwijderen interieur of volledig demonteren zitvlak achterbank & C-stijlen. Het advies is om te solderen. Dit is een nettere oplossing dan een aftakklem. Het verwijderen van de achterzijde is geheel je eigen keuze. Je bent wel langer bezig, maar er ontstaat meer ruimte. Vooralsnog wordt alleen de eenvoudige demontagewijze uitgelegd.
Voorbereiden
1. Haal alle inhoud uit je kofferbak zoals gereedschap en persoonlijke spullen, maar ook de hoedenplank en afdekplank van je reservewiel.
Verwijderen plaatwerk kofferbak
2. 3dr/hatchback: haal de plastic kofferbakplaat weg door deze omhoog te trekken. De kap zit vast met 4 metalen clipjes (rode rondjes) en valt aan de onderzijde in metalen borgringen (groene rondjes). Bij de Station is het mogelijk dat je wat schroeven moet verwijderen. Mogelijk zit deze ook onderaan vast met plastic dopjes.
Let op! Heb je SEAT Sound? Trek dan de plastic plaat niet te hard los. Je moet dan nog de subwooferkabel losklikken. Deze zit aan de onderzijde vastgeklikt met plastic lipjes.
Sockets verwijderen
3. Schroef met je 1/2 ratel & dop verlengsocket de schroef van de buitenunit los. Deze zit ‘verstopt’ achter het stoffen klepje aan de rand van je kofferbak.
C-stijl plaatwerk loshalen
4. Verwijder 2 schroeven (1/2) van de C-stijlen links en rechts en trek vervolgens de C-stijlen iets opzij. Trek daarna ook zover als mogelijk de stoffen bekleding (3) onder het C-stijl vandaan. Meer weten over het verwijderen van alle interieurdelen? Raadpleeg de servicehandleiding “D3E804FD5CF-General_Body_repairs_interiour.pdf“, hoofdstuk “5.15 Removing and installing C-pillar trim“. Volg hiervoor éérst hoofdstuk “3.7 Removing and installing bench seat/individual seats” voordat je de interieurdelen volledig kunt verwijderen.
Tip: je kunt een stuk touw of een serie tiewraps gebruiken om de stoffen bekleding opzij te houden door deze vast te maken aan de stoelen (zie groene lijn).
Solderen of aftakken
5. Vanuit de buitenste achterlichten loopt een kabelboom naar binnen. Strip links & rechts de kabelboom velcrotape en leg de kabels bloot. Voor solderen: strip de zwart-witte kabel (links) en strip de zwart-groene kabel (rechts). Soldeer je 5 meter koperdraad aan de gestripte kabel. Of: plaats je aftakklem om de zwart-witte kabel/zwart-groene kabel en knijp deze samen met je 5 meter koperdraad.
6. Wikkel het geheel netjes in in isolatietape. Wikkel daarna alles in met velcrotape zodat het geheel weer netjes samenkomt met de totale kabelboom.
Bekabeling trekken C-stijl & rubberen kabelgeleider
7. Trek nu je kabels door naar je dakrand. Zorg er voor dat beide kabels samenkomen (links+rechts) aan de bovenzijde van je dakbekleding (rode cirkel). Wanneer je de C-stijlen volledig hebt gedemonteerd kun je de originele kabelboom gebruiken om je signaalkabel omhoog te geleiden. Dit hoeft niet. Je kunt ook via je C-stijl omhoog, bijvoorbeeld door het gat waar de afwatering van het panoramadak loopt (blauwe buis). De groene route geeft de weg aan hoe je achter je C-stijl omhoog kunt. De gele route geeft de kabelboomroute aan.
Waar mogelijk, plak je kabel vast aan bestaande kabelbomen. Dit voorkomt dat je kabeltje misschien gaat rammelen.
8. Je moet de kabels door de waterdichte afvoerrubber geleiden. Haal daarom de plastic delen van de kofferbakklep. Begin bij het verwijderen van de afdekkleppen van de binnen LED-units. Deze kun je van binnen naar buiten losschuiven. Trek daarna de boven- en onderstijl los van de kofferbakklep. De boven- en onderstijl zitten met ‘clipjes’ vast. Het kan voorkomen dat een deel van de clipjes achterblijft in de kofferbakklep. Haal deze dan met 2 prytools los door aan beide kanten de klem in te duwen en naar je toe te trekken. Een tang werkt ook.
9. Nu begint je migraine: in stap 7 heb je, als het goed is, de kabels van de linker en rechter LED unit bij elkaar gebracht. Markeer één kabel zodat je weet welke kabel van de linker- en rechterunit is (vb. d.m.v. een plakbandje of een stukje strippen). Trek vervolgens beide kabels door de opening van je trekveer. Leg een klein knoopje in de 2 kabels zodat deze niet uit de trekveer kunnen wegschieten.
- Trek de dakbekleding iets naar onderen zodat je de trekveer in de opening van de kabelgoot kunt duwen.
- Duw voorzichtig (!!) de trekveer door de kabelgoot heen. De kabelgoot gaat niet zomaar lek, maar wees zeker niet te lomp. Je kunt met je vingers de trekveer door de kabelgoot voelen glijden als je deze duwt. Op deze manier kun je ook de trekveer iets ‘sturen’ door hem verder te duwen.
- Zodra je trekveer er doorheen is, begint het lastige deel. De trekveer komt nu tegen de rand van je kofferbakklep aan. Je kunt deze érg moeilijk met je vingers pakken. Je zult dus met een lange, heel dunne punttang de trekveer kunnen proberen te pakken. Eventueel kun je de aardekabel losschroeven zodat je iets meer ruimte hebt (rood omcirkelde). De 2 getrokken kabels moeten door het vierkante gat komen waar meer kabels doorheen komen (naast de rode cirkel).
- Wanneer je je trekveer hebt, trek dan de gehele trekveer door de kabelgoot totdat je 2 kabels er ook doorheen zijn. Het kan stroef gaan, gebruik de techniek zoals uitgelegd bij bullet 2.
- Als je beide kabels door de goot hebt getrokken geef je jezelf een schouderklopje. Je hebt het moeilijkste deel gehad.
Kabels trekken kofferbakklep
10. Bundel beide kabels samen door deze in te tapen met stoftape. Bind je eigen gemaakte ‘kabelboompje’ samen met de bestaande kabelboom zodat deze niet beweegt en netjes weggewerkt is. Je kunt er ook voor kiezen om beide kabels hun eigen kant op te geleiden. Echter, aan de rechterzijde zit geen kabelboom die je goed kunt gebruiken om de kabels te binden. Daarom laten wij beide kabels via de linkerkant omhoog gaan.
11. Bind de linkerkabel alvast bij de linker binnenunit. Trek vervolgens de rechterkabel door naar de rechter binnenunit via de bestaande kabelboom. Deze gaat achter het slot langs. Bind ook hier zoveel mogelijk de kabels samen aan de bestaande kabelboom. Bind tot slot ook de rechterkabel bij de rechter binnenunit.
Terminals maken & aansluiten
12. We gaan nu de terminals maken. Haal de 4-polige stekker uit beide binnenunits door de 2 pootjes van de stekker in te knijpen en naar je toe te trekken. Knip vervolgens de koperen kabel op maat en strip een klein stukje van je koperen kabel. Je kunt voor de zekerheid met een soldeerbout de kabel voorzien van tin zodat je deze later kunt vastsolderen.
13. Schuif de koperen kabel in de VW terminal en knijp de terminal samen. Dit kan het beste met een combinatiegang of andere (speciale terminal) tang. Houd daarna de soldeerbout nog op het ‘getinde’ deel zodat je zeker weet dat de kabel niet meer loskomt van de terminal. Je kunt er bovendien nog voor kiezen om een krimpkousje te gebruiken om de terminal netjes af te werken.
14. Kijk goed naar de stekker! De terminal moet er op één manier in. Dit is goed te zien door aan de voorzijde van de stekker te kijken. Je kunt de stand van de terminals dan goed zien zitten. Schuif de terminal in de stekker, positie 4 (de enige vrije positie). Het kan zijn dat het plastic plaatje wat je terminals op de plek houdt iets omhoog komt. Duw je terminal net zover door totdat deze klem zit in de stekker. Duw eventueel het plastic houdertje van de stekker weer aan en plaats de stekker terug.
LED-units vervangen
15. In stap 3 heb je de 1/2 socketschroef van je buitenunits al verwijderd. Je verwijdert de buitenunits door deze iets op zij te trekken en daarna de hoek van de lamp eruit te trekken. Onderstaande video laat zien hoe je de buitenunits loshaalt.
Vervang nu ook de binnenunits. De binnenunits zitten vast met 3x M8 boutjes waarvan één verborgen zit in de kofferbakklep zelf, onder een rubberen dopje. Onderstaande video laat zien hoe je de binnenunits loshaalt.
Testen
17. Sluit je kofferbak en test je lichten! Je verlichting werkt niet als je kofferbak open staat. Werkt alles? Mooi! Bouw dan alles terug in omgekeerde volgorde. Zet eerst je lichten vast, plaats daarna de kofferbak stijlen terug (eerst de onderkant, daarna de bovenkant). Zorg dat de achterkant van de bovenkant van de kofferbakstijl ACHTER de onderste stijl valt. Hier zit een soort schuifmechanisme in. Bouw daarna je kofferbak interieur terug door eerst de bekleding op zijn plaats te leggen en daarna de kofferbakplaat terug te plaatsen.