Het goed onderhouden van je Seat Leon 5F hatchback panoramadak is van essentieel belang. Veel klachten zoals piepen, kraken of bonkend geluid komt doordat het panoramadak onvoldoende wordt onderhouden. Maar vraag je eens af: reinigt jouw SEAT dealer jouw panoramadak tijdig? Het advies is om ten minste elke 60.000km je panoramadak te reinigen. Klachten die voorkomen of verholpen kunnen worden zijn onder andere: piepen bij opengaan, daarnaast ook de veelgehoorde klacht zoals het krakende/piepende geluid in gesloten stand bij een oneven weg en tot slot ook een bonkend/klapperend geluid bij de open stand.
Noot: deze instructie is alleen voor de Seat Leon 5F hatchback panoramadak (inclusief sportcoupé)! De stations vereisen een totaal andere manier van smeren. Deze instructie vind je hier.
Tijdsduur: 2 uur
Kosten: €150,00
Moeilijkheidsgraad: 4/10
Door: Bas Hoogers
Benodigdheden:
- Flacon Krytox (OEM: G052172A1) (€39)
- Busje smeervet (OEM G060751A2) (€38)
- Een allesreiniger, origineel VAG is €25,00 (OEM D00940104)
- Relatief stevige dunne kwast (maat 6-8)
- Stofzuiger voor eventueel overtollig vuil (Microvezel is vaak voldoende)
- Kitspuit (Action: €4,-)
- Een oud tshirt (of niet-pluizende doek)
- Een niet-pluizende microvezel doek
- Een (bank)pasje
- Zwarte of witte poederloze latex handschoenen
De eerste logische stap
1. Open je panoramadak op de hoogste stand. Draai de standenknop, als de panoramadak volledig geopend is, nog even door en houd deze vast totdat je panoramadak op de allerlaatste stand staat.
Reinigen rubbers & binnenwerk
2. Reinig de rubbers van je panoramadak met een niet-pluizende, vochtige microvezeldoek in combinatie met een allesreiniger die ook ontvet. Doe dit voor zowel de rubbers van je dakraam als de binnenrubbers. Smeer NOG NIET je panoramadak raamrubber in met krytox zoals wordt afgebeeld op de 1e foto (reparatiehandleiding). Dit komt in stap 11 aan de orde.
3. Reinig na de rubbers de binnenzijde van je panoramadak. Denk hierbij aan het zwarte plaatwerk, het windscherm, de binnenrubbers. Ook de binnenkant bevat het zwarte plaatwerk. Reinig ook hier de binnenkant van het windscherm. Let bij het windscherm erop dat je onder het gaas opgehoopt zand kunt vinden. Zie voor de exacte locatie de reparatiehandleiding zoals te zien is op de 3e foto. Reinig de rails e.d. nog niet!
Reinigen binnen & buitenrails
4. Begin met het reinigen van de binnen- en buitenrails met een oud tshirt. Vet af fabriek heeft een wit-lichtgrijze kleur. Bij het schoonmaken van de rails zal je merken dat het vet donkergrijs/zwart wordt op je doek. Je kunt de rails niet volledig schoonmaken; het glazen dak weerhoudt je uiteindelijk om een deel te reinigen. Probeer zo ver als mogelijk de rails te reinigen. Foto 4 laat zien tot hoever je ongeveer kan gaan (rode lijn). Een bankpasje om je oude tshirt wikkelen helpt bij het reinigen van de kiertjes. Je voert dit reinigingsproces uit voor zowel de binnenste rails (1e foto) als de buitenste rails (4e foto). Zorg ervoor dat alles zo goed als schoon is binnen het railskader zoals op foto 5 is te zien.
Smeren binnen & buitenrails
5. Begin met het smeren van zowel de binnenste en buitenste rails aan beide kanten van je Seat Leon 5F hatchback panoramadak. Let op! Op de foto’s zie je alleen de ‘binnenste’ rails. Je smeert het panoramadak met het busje smeervet (G060751A2) in de kitspuit. Smeer niet teveel vet. Smeer in ieder geval een zo goed als dekkende laag zoals op foto 2 en 3 is te zien. Je kunt eventueel met een kwastje het vet insmeren. Het risico van het gebruik van een kwastje is dat je kwast verzadigd raakt en daardoor je vet eerder opneemt dan dat je smeert. Teveel smeervet trekt vuil aan en werkt uiteindelijk averechts. Probeer een balans te vinden.
Reinigen geleidingsrail & geleider
6. Om goed bij de geleidingsrail & geleider te kunnen komen moet je panoramadak naar voren geschoven worden in een positie kleiner dan de kleinste stand maar niet gesloten, vóórdat de geleiders in de kantelstand worden gebracht. Dit doe je als volgt:
> Ga in het voertuig zitten, sluit je deuren.
> Steek je sleutel in het contact en open je panoramadak op de 3e of 4e stand.
> Haal je sleutel uit het contact.
> Zet de knop in de gesloten stand. Je panoramadak gaat nu sluiten.
> Nét voordat je panoramadak wil sluiten en de kantelstand in gaat, open je je deur. Je panoramadak stopt dan met het sluiten. Je zult merken dat je windscherm zo goed als gesloten is, maar je kunt zo véél makkelijker bij de geleidingsrails & geleider komen.
7. Reinig de geleider (foto 1) en reinig de geleidingrails (foto 2) tot zover als mogelijk met je oude tshirt. Reinig deze rails aan de boven en onderkant, aan beide kanten van het panoramadak. Op de maintenance instructie bij stap 8 wordt gesproken over een boven- en onderkant, maar de geleider van de geleidingsrail bevindt zich enkel aan de zij- en onderkant (foto 3).
Smeren geleidingsrail & geleider
8. Smeer nu de geleidingsrail en geleider in met smeervet (G060751A2). Gebruik hier voldoende smeervet. Je kunt eventueel een vuilniszak gebruiken tegen het morsen. Op mijn Seat Leon 5F hatchback panoramadak heb ik op de geleidingsrails tekenen van slijtage gevonden. De geleidingrails zijn lichtelijk ingeschuurd. De lak is van de rails af. Uit voorzorg heb ik daarom mijn rails grover ingesmeerd. Je kunt voor de geleider de kitspuit gebruiken. De kitspuit hanteren op de geleidingsrail is wat lastiger. Gebruik de kwast om deze voldoende in te smeren (zijkanten en onderkant). De buitenkant smeer je verderop in deze instructie nog in.
Let op! Smeer de geleidingsrail in tot in ieder geval na de torx-schroef zoals te zien is op foto 3. De rails bereiken namelijk verder dan deze schroef. Het gaat om een marge van +/- 3 centimeter.
Reinigen kantelmechanisme, geleider en buitengeleiderrails
9. Reinig met je oude tshirt het kantelmechanisme, de geleider aan de buitenzijde en de buitengeleiderrails aan beide kanten van je panoramadak. Je hebt enorm weinig ruimte, hoewel de instructie anders doet vermoeden. Door middel van de achterkant van je kwast kun je de geleider aan de buitenkant reinigen door je tshirt om de achterkant van je kwast te wikkelen en zo met de achterkant van je kwast de geleider te volgen. Het kantelmechanisme is schoon te maken door de rubberen flap van het dakraam iets naar buiten te buigen. Ook de buitengeleiderrails zijn op die manier schoon te maken. Voor de foto’s, zie stap 10.
Smeren kantelmachanisme, geleider en buitengeleiderrails
10. Smeer nu het kantelmachisme, geleider en de buitenrails in met voldoende smeervet (G060751A2). Hierbij geldt ook: gebruik voldoende smeervet voor de geleiderrails tegen de preventie van schuurplekken. De rails zijn moeilijk op de foto te krijgen en moeilijk te vinden. Probeer desondanks de tijd te nemen om de 3 onderdelen goed te smeren. Ze zijn immers van groot belang! Smeer de buitengeleiderrails tot aan de geleider.
Smeren buitenrubbers
11. Hoewel de reparatiehandleidingen beschrijven dat je eerst de buitenrubbers moet insmeren, is dat juist iets wat ik als laatste heb gedaan. Waarom? Op het moment dat je de rubbers hebt ingesmeerd en je werkt vervolgens daarna actief aan de o.a. het reinigen van de rails en je windscherm, raak je geregeld per ongeluk de krytox laag aan. Dat kan vlekken veroorzaken. Smeer daarom pas als laatste alle panoramadak raamrubbers met het ‘speciale glijmiddel’ G052172A1. Trek een kleine lijn met krytox om de +/- 10 centimeter. Smeer dit uit met een latex handschoen ZONDER poeder (witte of zwarte latex handschoenen doorgaans). Herhaal dit proces daarna voor de buitenrubbers van het raam.
De rubbers moeten niet doorweekt zijn van krytox, maar een dekkende laag is zeker aanbevolen. In tegenstelling tot siliconen, zorgt krytox er voor dat het rubber soepel en zacht blijft. Aan de andere kant is siliconen(spray) aanzienlijk goedkoper en werkt het tijdelijk, maar zorgt het op den duur voor uitdroging.
12. Open en sluit je dak een aantal keer. Haal eventueel overtollig vet weg. Dit kan je herkennen aan een ‘ophoping’ van vet. Merk je dat er ergens te weinig vet zit? Dan is dit nog de kans om het aan te vullen. Zo niet: reinig dan eventuele vet- en smeerresten. Je dak is nu ‘geserviced’ door alles opnieuw te smeren.
Wil de spray ook niet 🙂 maar volgens mij heeft de dealer het gebruikt:-(
Ik ga zelf maar een flesje bestellen
Spray met gele dop toevallig? Volgens mij is dat geen krytox maar een ander soort smeermiddel (geen siliconen). Anyhow, succes!
duidelijke uitleg, is die 150 euro een dealer prijs?
of van iemand die deze servicebeurten kan uitvoeren?
Hi,
Dit is de prijs voor alle materialen als je het zelf doet. Een dealer kan meer of minder vragen. De vraag is vooral “of” ze het op deze manier doen. Eerder niet dan wel.
Zag ergens iemand schrijven dat je moet oppassen voor je lak met krytox in spraybus.
Is dat schadelijk voor lak dat jij weet?
Dat herken ik niet. Vraag me wel af waarom je krytox in spray wil hebben. Uit een klein tubetje smeert veel makkelijker op smalle rubbers. Denk niet dat het gevaarlijk is voor je lak maar zou ’t er niet graag opsmeren. Krytox heeft een behoorlijk goeie vastigheid.