Het goed onderhouden van je Seat Leon 5F station panoramadak is van essentieel belang. Veel klachten zoals piepen, kraken of bonkend geluid komt doordat het panoramadak onvoldoende wordt onderhouden. Maar vraag je eens af: reinigt jouw SEAT dealer jouw panoramadak tijdig? Het advies is om ten minste elke 60.000km je panoramadak te reinigen. Klachten die voorkomen of verholpen kunnen worden zijn onder andere: piepen bij opengaan, daarnaast ook de veelgehoorde klacht zoals het krakende/piepende geluid in gesloten stand bij een oneven weg en tot slot ook een bonkend/klapperend geluid bij de open stand.
Noot: deze instructie is alleen voor de Seat Leon 5F stations! De hatchbacks (en SportCoupé’s) vereisen een totaal andere manier van smeren. Deze instructie vind je hier.
Tijdsduur: 1,5 uur
Kosten: €150,00
Moeilijkheidsgraad: 3/10
Door: Ricardo
Benodigdheden:
- Flacon Krytox (OEM: G052172A1) (€39)
- Busje smeervet (OEM G060751A2) (€38)
- Vetsteen VAS6621 (OEM ASE43522000000) (€49/€35 via AliExpress)
- Een allesreiniger, origineel VAG is €25,00 (OEM D00940104)
- Relatief stevige, dikke kwast (maat 6-8)
- Huishoudsponsje zonder schuurvlak
- Stofzuiger voor eventueel overtollig vuil
- Kitspuit (Action: €4,-)
- Een oud tshirt (of niet-pluizende doek)
- Een niet-pluizende microvezel doek
- Zwarte of witte poederloze latex handschoenen
De eerste logische stap
Open je panoramadak op de hoogste stand. Draai de standenknop, als de panoramadak volledig geopend is, nog even door en houd deze vast totdat je panoramadak op de allerlaatste stand staat.
Reinigen rubbers & binnenwerk
2. Reinig de rubbers van je Seat Leon 5F station panoramadak met een niet-pluizende, vochtige doek in combinatie met een allesreiniger die ook ontvet. Doe dit voor zowel de rubbers van je dakraam als de binnenrubbers.
3. Reinig na de rubbers de binnenzijde van je panoramadak. Denk hierbij aan het zwarte plaatwerk, het windscherm, de binnenrubbers. Ook de binnenkant bevat het zwarte plaatwerk. Reinig ook hier de binnenkant van het windscherm. Let bij het windscherm erop dat je onder het gaas opgehoopt zand kunt vinden.
Reinigen rails
4. Pak de vetsteen VAS6621 erbij. Plaats deze achteraan tussen de geleidingsrails en draai deze vervolgens 90 graden. Je krijgt dan een soort ‘schrapertje’. Trek de VAS6621 door de geleidingsrails naar voren (richting de windgeleider) en haal deze in het midden uit de geleidingsrails. Herhaal deze stappen net zo vaak als noodzakelijk en voer dit ook aan de andere kant uit.
5. Herhaal stap 4 nu ook voor de andere kant van de geleidingsrails vanaf de windgeleider: plaats de vetsteen VAS6621 bij de inham van de geleidingsrail en draai deze vervolgens 90 graden. Je krijgt dan een soort ‘schrapertje’. Trek de VAS6621 door de geleidingsrails naar voren (richting de windgeleider) en haal deze in het midden uit de geleidingsrails. Herhaal deze stappen net zo vaak als noodzakelijk en voer dit ook aan de andere kant uit.
Je begint dus eerst aan de ‘achterkant’ (groene pijl) en haalt de VAS6621 bij het rode vierkantje er weer uit. Daarna begin je aan de ‘voorkant’ (gele pijl) en haal je de VAS6621 bij het rode vierkantje er weer uit. Dit doe je aan beide kanten van de geleiderrails. Het rode blokje dient als een soort tussenstop waar je oud vet kunt verwijderen. Hiermee wordt voorkomen dat je een ophoping tussen je rails krijgt van oud vet.
Smeren rails
6. Nu de geleidingsrails schoon zijn, gaan we deze invetten. VAS6621 is naast een schoonmaakschepje ook een invettool. Plaats VAS6621 op het schroefdraad van het patroon van het smeervet (G060751A2). Het vetpatroon past in een kitspuit.
7. Plaats nu de VAS6621 tool op dezelfde manier in de geleidingsrails en breng smeervet aan op de rails. Begin achteraan en trek deze in één keer door naar de voorzijde van de windgeleider terwijl je gedoseerd vet smeert tussen de geleiderrails. Herhaal deze stap ook aan de andere kant van de auto. Doe daarna je panoramadak een paar keer open en dicht om het vet te verspreiden. Eventueel extra overtollig vet kun je bewaren. Deze heb je mogelijk nodig bij stap 11.
Reinigen schuifgeleiding
8. Reinig nu de schuifgeleiding. Deze bevindt zich achter de windgeleider, ter hoogte van het midden van je voordeuren. Neem allereerst de schuifgeleiding eerst af met een niet-pluizende doek. Een foto van de schuifgeleiding trek je onder stap 10 (foto 1)
9. Sluit nu je panoramadak en heropen deze weer tot zijn maximale stand. Controleer de geleidingsrails op eventueel overtollig vet en bewaar dit.
10. Is de schuifgeleiding opnieuw érg vies? Herhaal dan stappen 8 & 9 totdat deze zijn meest extreme vuil hebben afgegeven.
Smeren schuifgeleiding
11. Smeer daarna met diezelfde smeervet (G060751A2) de schuifgeleiding in, met bijvoorbeeld een kwast. Gebruik hiervoor het overtollige vet.
Reinigen blokkeerhaak
12. Breng nu je panoramadak terug naar een open stand zodat je bij de blokkeerhaak kunt komen. Deze bevindt zich achteraan op het panoramadak. Neem vervolgens de blokkeerhaak af met een niet-pluizende doek.
Smeren blokkeerhaak
13. Smeer een klein beetje vet op de blokkeerhaak (blauw afgebeeld op onderstaande afbeelding).
Nacontrole smeervet
14. Open je panoramadak volledig, en sluit deze daarna volledig. Let op! Controleer nadien of alle smeerpunten vrij zijn van smeermiddelresten. Dit geldt niet alleen voor de blokkeerhaak, maar ook voor de geleiderrails en schuifgeleiding.
Smeren buitenrubbers
15. Doe tot slot een paar druppels krytox op de raamrubbers van het panoramadak om de +/- 10cm en smeer dit in met je vingertoppen. Bij de stations zal je rondom het dakraam moeten smeren op de rubberen delen. Dit is een aanzienlijk groter oppervlakte t.o.v. de hatchbacks.
De rubbers moeten niet doorweekt zijn van krytox, maar een dekkende laag is zeker aanbevolen. In tegenstelling tot siliconen, zorgt krytox er voor dat het rubber soepel en zacht blijft. Aan de andere kant is siliconen(spray) aanzienlijk goedkoper en werkt het tijdelijk, maar zorgt het op den duur voor uitdroging.
Weet iemand waar ik het busje smeervet (OEM G060751A2) voor rond de €38,- kan vinden? Er zijn bar weinig te vinden. Zag bij vagpro de dube voor €69,- ?!
Of weet iemand een alternatied?